ALFREDO GISHOLT: Canto General
January 30 - March 8, 2014

This exhibition is supported in part by The Jacques & Natasha Gelman Trust.

Alfredo Gisholt attended Academia de San Carlos in Mexico City, received his BFA from Florida International University and his MFA from Boston University. He was awarded a Guggenheim fellowship in 2002 and a Dedalus Foundation fellowship in 2000. Gisholt has taught at Boston University and since 2004 serves as Assistant Professor of printmaking and drawing at Brandeis University. He has recently shown at the University of Maine Museum of Art and Recinto Project Room in Mexico City.

ARTIST'S STATEMENT
De Kooning was once asked how he felt about Matisse. He replied “he has no –isms, that’s very true, it’s just a painting, a marvelous large painting  ….. just paints a picture. It is a good thing for me to remember.”

I am just trying to paint a picture, a marvelous large picture. I use simple tools and I have no words.

Pablo Neruda
Algunas bestias

Era el crepúsculo de la iguana.
Desde la arcoirisada crestería
su lengua como un dardo
se hundía en la verdura,
el hormiguero monacal pisaba
con melodioso pie la selva,
el guanaco fino como el oxígeno
en las anchas alturas pardas
iba calzando botas de oro,
mientras la llama abría cándidos
ojos en la delicadeza
del mundo lleno de rocío.
Los monos trenzaban un hilo
interminablemente erótico
en las riberas de la aurora,
derribando muros de polen
y espantando el vuelo violeta
de las mariposas de Muzo.
Era la noche de los caimanes,
la noche pura y pululante
de hocicos saliendo del légamo,
y de las ciénagas soñolientas
un ruido opaco de armaduras
volvía al origen terrestre.
El jaguar tocaba las hojas
con su ausencia fosforescente,
el puma corre en el ramaje
como el fuego devorador
mientras arden en él los ojos
alcohólicos de la selva.
Los tejones rascan los pies
del río, husmean el nido
cuya delicia palpitante
atacarán con dientes rojos.
Y en el fondo del agua magna,
como el círculo de la tierra,
está la gigante anaconda
cubierta de barros rituales,
devoradora y religiosa.

 

Catalogue Essay: Where Imagination Resides: Alfredo Gisholt's Canto General by Leah Triplett